Εξαπάτηση Κύπριων καταναλωτών – Παρουσιάζει ψευδώς να πωλεί τηλεόραση με έκπτωση 40%

0
18785

Ούτε το προσφάτως εγκριθέν από τη Βουλή πολυνομοσχέδιο δεν αποτρέπει επιτήδειους, από κακές πρακτικές στο λιανικό εμπόριο. Πρακτικές, οι οποίες αγγίζουν τα όρια της εξαπάτησης. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση με τηλεόραση που παρουσιάζεται να πωλείται με έκπτωση 900 ευρώ από την υποτιθέμενη αρχική τιμή.

Τις τελευταίες ημέρες ολοένα και πληθαίνουν οι ανεπίσημες καταγγελίες πολιτών. Το μόνο παρήγορο είναι ότι αρκετοί καταναλωτές τηρούν κάποιες βασικές αρχές και πριν «τσιμπήσουν» από μια φαινομενικά «μοναδική προσφορά», κάνουν τη μελέτη τους.

Το δήθεν 40% είναι 10-15%
Όπως μας αναφέρθηκε από αναγνώστες και διαπιστώσαμε από μια απλή έρευνα, εταιρεία αποφασίζοντας προφανώς να κάνει εντυπωσιακό πλασάρισμα στην αγορά τελευταίως, παρουσιάζει κάποια προϊόντα της να πωλούνται σε τιμή ευκαιρίας, με έκπτωση μέχρι και 40% από την αρχική! Η αλήθεια είναι πικρή…
Το πραγματικό μειωμένο κόστος είναι της τάξεως του 10 – 15%. Πρόκειται για ψευδή διαφήμιση, με την φτήνια στην προκειμένη να μην έχει να κάνει με το προϊόν. Μάλλον το επίθετο πάει γάντι στους υπεύθυνους που επιδίδονται σε τέτοιου είδους πρακτικές για να παρασύρουν το κοινό.

Η τηλεόραση των 55 ιντσών…
Για να μην γενικολογούμε, παρουσιάζουμε αληθινό κι απόλυτα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Το οποίο δεν αφήνει αμφιβολίες για όλα όσα μεταφέρουμε. Εταιρεία διαφήμιζε πρόσφατα ότι πωλούσε συγκεκριμένη τηλεόραση 55 ιντσών σε τιμή ευκαιρίας. Το αρχικό αντίτιμο του προϊόντος τοποθετείτο περί τις 2.200 ευρώ και η νέα προσφορά υποτίθεται πως έφτανε σχεδόν τη μισή τιμή. Για να είμαστε ακριβείς, η νέα τιμή πώλησης παρουσιαζόταν γύρω στα 1.300 ευρώ. Η υποτιθέμενη έκπτωση ήταν της τάξεως του 40%…

«Φοβερή προσφορά» θα σκεφτόταν ένας ανυποψίαστος πελάτης που δεν έχει ώρα για υποτυπώδη έρευνα αγοράς. Κι όμως, η προσφορά -σύμφωνα με καταναλωτές που μας μίλησαν- αντιστοιχεί με εξαπάτηση. Δυο άλλες εταιρείες πωλούν από την πραγματική αρχική τιμή των περίπου 1.500€, ακριβώς το ίδιο προϊόν στα 1.400 ευρώ με τη μια εξ αυτών να αναφέρει στην προσφορά της ότι η έκπτωση είναι περίπου 9%. Με απλά λόγια, στην πρώτη περίπτωση υπήρξε 700€ διαφορά/καπέλο από την αρχική τιμή.

Η «αλχημεία» της προαναφερθείσας εταιρείας εκλαμβάνει μεγαλύτερες αρνητικές διαστάσεις, αν αναλογιστούμε ότι ανταγωνιστικό, γνωστό κι αναγνωρισμένο πολυκατάστημα ηλεκτρονικών και άλλων ειδών, πωλεί την ίδια ακριβώς τηλεόραση περίπου στα 1.300 ευρώ, αναφέροντας – με ακρίβεια – ότι η μείωση της τιμής ανέρχεται στο 13%.

Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών
Ο πρόεδρος του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, Μάριος Δρουσιώτης, εξέφρασε την ελπίδα να εκλείψουν φαινόμενα όπως κι αυτά, επικαλούμενος τον πολυνόμο για τους καταναλωτές. Πρόσθεσε ότι ο Σύνδεσμος που υπηρετεί, καταβάλλει συνεχείς προσπάθειες για να τον τροποποιήσει και να γίνει ακόμη πιο αποτελεσματικός.
Επί του προκειμένου και χωρίς να πάρει θέση, μας ανέφερε χαρακτηριστικά πως υπάρχουν πρόνοιες που καλούν μια εταιρεία να αποδείξει με αδιάψευστα στοιχεία ότι πωλούσε πράγματι στην τιμή που διαφήμιζε ως αρχική. Και αν αδυνατεί το πράξει αυτό, τότε υπάρχει παρανομία και κυρώσεις.

Ο νόμος του 2021
Ο περί Προστασίας του Καταναλωτή Νόμος του 2021 (112(I)/2021), έχει σαφείς πρόνοιες για περιπτώσεις σαν κι αυτήν που αναλύσαμε στο παρόν δημοσίευμα.

Στο άρθρο 41 καθορίζεται τι εμπερικλείει ο όρος «τιμή έκπτωσης», ενώ στο άρθρο «45» γίνεται ακριβής αναφορά για τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθεί ο εμπορευόμενος, «ο οποίος πωλεί ή εκθέτει προς πώληση σε εμπορικό κατάστημα οποιοδήποτε προϊόν σε τιμή έκπτωσης».

Σε περίπτωση, λοιπόν, που κάποιος αποδειχθεί ότι παρανομεί, τότε σύμφωνα με τον περί Προστασίας του Καταναλωτή Νόμο, ο παραβάτης τιμωρείται με χρηματικό πρόστιμο μέχρι και 500.000 ευρώ.

Γενικότερα να σημειώσουμε, ότι κάποιος που χρησιμοποιεί αθέμιτες πρακτικές στο εμπόριο μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπος ακόμα και με ποινικές ευθύνες, υπό συγκεκριμένες συνθήκες.

Leave a Reply